Pages

Sambal Gelesek / Gesek

 Pagi tadi ke pasar tani di Taman Melawati menemani isteri.  Ketika pusing-pusing di sekeliling deretan peniaga, terpandang buah kundang.  Sebenarnya dah lama mencari buah kundang ini, adalah kira-kira 5 bulan juga.  Sebabnya...? Terbaca tentang sambal gelesek (di setengah-setengah tempat di sebut gesek) yang dicampur dengan buah kundang.  Apa lagi, terus mengambil plastik, lalu, memilih-milih buah kundang didalam guni tepi meja peniaga ulam-ulaman itu.
 

Akhirnya dapat juga buah kundang ni...
Balik ke rumah, tak sabar nak buat terus... hihihi...  Mudah sangat tapi ramai yang masih tertanya-tanya... ikan bilis tu nak goreng dulu ke..?  Biji kundang tu nak kena buang ke...?  Makannya nak lawan dengan apa..?
 
Jawapannya mudah saja... ikan bilis tu hanya cuci dan toskan. Tak perlu goreng.  Biji buah kundang tu, tentulah dibuang, ya.  Bila dah siap, makan begitu saja dengan nasi pun sedap, makan dengan gulai lemak pun sedap, makan dengan ulam pun sedap.  Ada orang kata, makan dengan sup pun teramatlah sedapnya.  Ringkasnya, ikut selera dan tekak masing-masing je... :)
 

Sambal Gelesek
 
Bahan-Bahan:
 
Segenggam ikan bilis (dibersihkan dan dicuci)
6 biji cili api (ikut kepedasan masing-masing)
6 biji buah kundang
1 biji limau kasturi
secubit garam
secubit gula
 
Cara Membuat:
 
1.  Tumbuk garam dan gula di dalam batu tumbuk.  Kemudian masukkan cili api dan tumbuk.
2.  Masukkan pula ikan bilis yang telah ditoskan dan di tumbuk.
3.  Bila agak pecah-pecah ikan bilis itu (jangan tumbuk hingga hancur), masukkan pula buah kundang, tumbuk dan sebatikan.
4.  Keluarkan dari batu tumbuk dan masukkan kedalam piring atau mangkuk lalu perahkan limau kasturi. Gaul dan sedia dihidangkan.
 
 
 
Selamat Mencuba  :)


Sudi-sudikanlah komen di bawah ini dan kongsikan dengan kawan-kawan, ya ... Terima kasih  :)  :)

 

No comments:

Post a Comment